4 October 2020

ANALISA PENJIMATAN : PENJIMATAN RUANG


Unit farmasi telah melakukan pengubahsuaian yang melibatkan susun atur perabot agar kelihatan lebih luas. Gambar di bawah menunjukkan gambar sebelum dan selepas pengubahsuaian. Ruang kelihatan lebih luas berbanding sebelumnya. Hal ini juga lebih memudahkan pergerakan anggota semasa proses kerja dilakukan.








Masalah yang dikenalpasti di bilik 6 (bilik ultrasound) adalah ruang bilik sempit, susunatur perabot tidak sesuai, hazardous dan penggunaan warna yang tidak korporat. Gambar di bawah adalah bilik 6 pada awal bulan Julai 2020 selepas aktiviti EKSA, susun, sisih dan sapu.


Jelas, ruang kelihatan lebih luas, kemas, bersih, susun atur yang functional dan berimej lebih korporat. Penambahbaikan yang dilakukan adalah, mengecat warna bilik kepada warna standard KKM, ubah susunatur perabot dan sisih barang-barang yang tidak diperlukan. Pada asalnya meja bilik 6 mempunyai masalah ‘drawer’ yang tidak berfungsi, permohonan meja baru dan aduan kerosakan telah dihantar. Sementara menunggu meja baru, warga klinik telah menggunakan kreativiti membaikpulih perabot meja. Drawer yang tidak berfungsi dan agak hazardous 





Gambar di atas menunjukkan keadaan ruang legar OPD sebelum penambahbaikan dan selepas penambahbaikkan dilakukan : ruang lebih luas, functional dan kemas.



No comments:

Post a Comment